Farene ved Ebay: Slik ser en falsk Urban Decay Naked2 ut

Jeg elsker Ebay. ELSKER Ebay. Der kan man finne det aller, aller meste, og om man benytter seg av «sikkerhetsventilene» som finnes i form av tilbakemeldingssystemer og betalingstjenesten PayPal trenger en stort sett heller ikke bekymre seg for eventuell svindel eller falske produkter. For slikt skjer om en ikke passer godt nok på. Ebay flommer nærmest over av falske produkter, og dessverre er det altså mange som blir lurt.

Til jul fikk jeg en kjempefin og overraskende gave, nemlig Naked2 – som er den eneste paletten jeg «mangler» men aldri har uttrykt et direkte ønske om, og heller ikke pratet om på lang, lang tid, kjøpt fra en selger på Ebay. Jeg ble (og er, selvsagt) superimponert og veldig glad, men stusset litt over utførelsen på paletten da jeg begynte å se på den. Fargene føltes heller ikke helt som forventet, blant annet var ikke Half Baked like god som den er i NAKED (1), og jeg googlet litt for å undersøke om det kunne være noe galt med min palett. Jeg kom over dette innlegget hvor en blogger sammenligner en ekte og en falsk palett, og konkluderte dessverre kjapt med at min var en kopi. Dessverre ble den kjøpt så lenge før jul at den ikke lengre lå registrert verken på PayPal eller Ebay, så vi fikk verken klagd eller krevd penger tilbake.

Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.28.43 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.29.03 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.29.14 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.29.30 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.29.44 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.29.51 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.29.58 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.30.06 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.30.16 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.30.24 Skjermbilde 2013-01-13 kl. 00.30.35
På tross av kjip utførelse bestemte jeg meg likevel for å gi den en sjanse for å se hvorvidt den er brukbar, og selv om den ikke er like god som det jeg antar den ordentlige er, er den utrolig nok ikke så verst. De matte skyggene er kjipe, og fargeforskjellene mellom den ekte og den falske er sikkert vesentlige, men skimmerskyggene isolert sett er faktisk ganske gode.

Likevel, og dette er viktig, anbefaler jeg ingen å prøve å spare (minimalt med) penger på å kjøpe falske produkter. I mange tilfeller er slike produkter knyttet til «shady» industrier en ikke ønsker å støtte opp om, og en kan heller ikke vite hvorvidt ingrediensene brukt er trygge og godkjente. Aldri bruk produkter du ikke vet om du kan stole på! For å unngå slike bomkjøp er det viktig å være kritisk til selgere på Ebay; les tilbakemeldinger og se på «karakterene» deres – og gå gjerne også for de som er merket med «Top Rated Seller», disse er i de aller, aller fleste tilfeller helt trygge.

IMG_1643 IMG_1648

Ebay er et fantastisk sted, men også der som på resten av internett gjelder den Gyldne Regel om Internett: Vær skeptisk!

4 Responses to Farene ved Ebay: Slik ser en falsk Urban Decay Naked2 ut

  1. Siri says:

    Den så jo helt lik ut min egen :O Ser likevel at fargene på øyenskyggene ikke er like bra. De matte øyenskyggene har for eksempel mye mer pigment i seg! Surt :S

  2. Shamini says:

    Du er jo helt sikkert klar over dette fra før, men jeg velger å understreke det en gang til – det kan nemlig ikke sies for ofte:

    «På tross av kjip utførelse bestemte jeg meg likevel for å gi den en sjanse for å se hvorvidt den er brukbar, og selv om den ikke er like god som det jeg antar den ordentlige er, er den utrolig nok ikke så verst.»

    Kjære deg, IKKE BRUK øyenskygger som kommer fra forfalskede paletter etter utgir seg for å være fra merker og produsenter de ikke er fra. Du har ingen garanti for hva disse inneholder, om de er sikre for bruk på hud og rundt øynene, eller om de i verste fall er tilsatt rottegift som en av ingrediensene.

    Det var jo kjempekjipt at den viste seg å være uekte, både for den som kjøpte denne som gave til deg og selvsagt deg, men gjør det som er mest fornuftig; kast den i søpla der den hører hjemme.

    • Jada, jeg må nesten det, og har også understreket det med ingrediensene («Likevel, og dette er viktig, anbefaler jeg ingen å prøve å spare (minimalt med) penger på å kjøpe falske produkter. I mange tilfeller er slike produkter knyttet til “shady” industrier en ikke ønsker å støtte opp om, og en kan heller ikke vite hvorvidt ingrediensene brukt er trygge og godkjente.»), men klarte bare ikke å la være å prøve.. Jeg har så lyst på en!

Legg igjen en kommentar

