Om solariumsbruk og synding

Jeg har syndet. Jeg kaller det et prosjekt, men om det egentlig er andre enn meg, tante og mamma som har tro på teorien vet jeg ikke.
Den siste uka har jeg tatt sol omtrent annenhver dag, og planen er å fortsette litt framover.

Målet? Å skremme vekk soleksemen. Og å føle meg litt bedre, kanskje…..

Jeg mener, det er ikke det at det er noe galt i å være bleik, men det er noe med det at en uflatterende kroppsfasong føles litt mer heldig når den ikke i tillegg til å være litt klumpete har et  gjennomsiktig blåskjær – som skummet melk. Jeg føler meg rett og slett bedre med litt normal* farge på kroppen!

Og ja, jeg har prøvd betakaroten. Jeg merket bittelitt forbedring, og er villig til å gi dem en sjans i år også, men først blir det litt solarium et par-tre uker for å få litt farge og «sjokke» kroppen litt. Og ja, jeg vet at dette anses som galskap. I beste fall vilt og galt. Men…. Jeg er forsiktig ellers. Jeg bruker sterk solfaktor i ansiktet, og prøver å bruke en medium en på kroppen når jeg vet jeg skal være ute i solen – men akkurat nå føles dette som det rette for meg. I moderate mengder over en kort periode.

*sånn naturlig farge de som ikke er usannsynlig bleke har, ikke sånn som de som bor i solarium året rundt og topper looken med hvite concealerlepper har.

Såååhhh… Hvordan stiller du deg til solariumsbruk?

25 Responses to Om solariumsbruk og synding

  1. Merethe says:

    Helt greit innimellom det. Alt med måte 🙂 God helg! 🙂

  2. Bare husk solkremen så går det nok bra 😉 Selv har jeg gitt opp solarium, får klare meg med selvbruning (selvom det er ett h****** styr!) Lykke til 😉

  3. Nora says:

    Jeg har aldri prøvd solarium og tviler på at jeg kommer til å gjøre det heller. Leste den andre dagen at solarium før man er fylt 30 år øker faren for melonoma med 75% :S

  4. Andrea says:

    Jeg er veldig glad det finnes solarium! Jeg tror det er sunnere å få litt (les: litt, ikke solarium hver dag, men 1-2 ganger i uka) sol hele året enn å plutselig steke seg hele sommeren ute eller to uker i syden. Min mor som har hatt flere runder med hudkreft har fortalt meg dette, så jeg velger å heller tro på det enn alle hysteriske solarium-haters! 🙂 Håper det skremmer vekk soleksemen din!! 😀

    • Håper du har rett, selv om jeg må innrømme at jeg tviler, dessverre. Jeg tar kun litt i begynnelsen av sommeren når det er naturlig mye sol ute, jeg har fått for meg at det føles mer naturlig for kroppen uten at jeg har noen i det hele tatt som underbygger det… Tusen takk, jeg håper på å bli kvitt den snart 🙂

  5. Jade says:

    Tar solarium noen ganger i året selv i starten på sommeren. Når man ikke er tynn som en supermodell, så hjelper det litt med litt farge 🙂

  6. Marie says:

    Jeg tør rett og slett ikke å legge meg inn i en solariumsseng! Jeg får helt angst bare av å tenke på det, er så redd for å sitte fast inni der, hahah :p

  7. Har jo tatt sol noen ganger selv, og da spesielt før sommeren for å få litt farge. Ikke så kjekt å skremme vekk folk ved å vise frem kritthvite bein 😉 Men nå, så bryr jeg meg ikke så mye lenger. Har ikke så mye i mot å være bleik i grunn… dessuten må jeg jo ta vare på tatoveringene mine 🙂 De har det best uten sol…

  8. Mari says:

    jeg tok masse sol før. desverrre så har det ført til 3 store pigment flekker. jeg brukte ikke sånne briller, så pass på å bruk det:) nå bruker jeg selvbruningen fra x-tan og den er veldig bra. gir en kjempe fin, gyllen og ikke oransje farge og sitter opptil en uke før du trenger å påføre ny:) og den lukter ikke så mye selvbruning som andre. mer karamell.

    anbefales:) fåes på http://www.feelunique.com

    • Tusen takk, det må jeg også bli flinkere til! Og ja, jeg har hørt mye bra om den, men jeg får den bare ikke til….. Jeg så ut som jeg hadde flekkete gulsott… 😛

      • Mari says:

        hahaa så rart:p jeg er jo melkehvit selv… jeg bruker st.tropez sin påførings vott. er super. går veldig mye bedre å påføre med denne enn hendene. 100% sikker du får til fin påføring når du bruker denne votten

      • Da må jeg nok vurdere en sånn en 😉

  9. Helene says:

    Jeg tror jeg må bruke solarium litt i år jeg også. Vi hadde noen fantastiske soldager her i oslo for en stund siden, så jeg har dermed fått farge i ansikt, på brystet, armene og helt øverst bak på ryggen. Kall det ett litt mer kvinnelig bondeskille liksom 😛 Ser bare rart ut hehe. Må få litt sol de andre plassene også.

  10. Regine says:

    Jeg tok faktisk solarium for første gang i mitt liv i fjor sommer. Det er også den sommeren hvor jeg for første gang i mitt liv ikke har blitt solbrent. En god følelse!

    Jeg har tatt litt sol i år (4 ganger) bare for å bygge en liten grunnfarge på min, vanligvis, kritthvite hud. Så lenge det ikke blir for ofte, regner jeg med det går greit 🙂

  11. Marlene says:

    Jeg er solarium motstander 😛 Jeg er veldig bleik og må ta solarium sikkert 7-10 ganger for at jeg i det hele tatt blir litt gyllen brun! Så for meg er det naturligvis ikke verdt det. Jeg er litt solkrem nazi også generellt og går ikke ut huset under sommeren uten solfaktor 30 eller 50 siden jeg blir brent veldig lett. Men andre må for all del ta solarium, så lenge man tar noen forhåndsregler 🙂

Legg igjen en kommentar

