Gillette Mach3 Turbo vs Personna TriFlexxx

Gillette Mach3 har så lenge jeg kan huske vært mine favorittblader for barbering. Jeg har flere ganger testet ulike blader fra Gillette Venus som skryter av å være noe så fint som «spesialtilpassede for kvinnelige former» og det som bedre er, men aldri blitt fan. Bladene er for store, har for mye gugg (de kaller det gelé, men det ER gugg) og blir generelt altfor fort ubrukelige. Plusset er at selve «skaftene» er gode, og jeg bruker derfor en sånn lekker rosa en i kombinasjon med de barskere bladene fra Mach3.

Det fine med Mach3 er nemlig at er mindre, bladene er skarpere, de er mindre guggete og gir meg rett og slett et generelt bedre resultat.

Ulempen er prisen. En pakke med 8 blader koster mellom 160 og 180 kroner, og da jeg surfet Iherb på måfå og oppdaget et mye mer prisvennlig alternativ var jeg ikke vond å be. Alternativet heter Personna TriFlexx, er også for menn og har litt delte; men generelt gode omtaler på Iherb. For én høvel og to blader betalte jeg omtrent 25 norske kroner. For 8 ekstra blader koster det 43 kroner.

Prisen er det altså ingenting å si på (annet enn «Wow!» kanskje). Ulempen er alt det andre… De første gangene jeg brukte denne ble jeg automatisk litt anspent, jeg følte meg ikke trygg og følelsen av å skjære meg oppsto flere ganger. Jeg tenkte imidlertid at dette kom av at jeg ikke var vant til høvelen (som forøvrig ikke ligger behagelig i hånden til kvinnekroppsbarbering, men jeg ser for meg at den er mer egnet til menn og skjeggfjerning) og ville gi den flere sjanser for å se om jeg kunne bli glad i den.

Den litt anspente og «røffe» følelsen forsvant derimot aldri, det var alltid ørlite ubehagelig – men jeg var likevel villig til å fortsette på grunn av prisen.

Men så…..

Jeg har aldri før vært plaget med nupper på leggene, huden der har alltid oppført seg fint så lenge jeg holder den fuktet, men den siste uken har det altså dukket opp flere slike røde prikker. Den eneste endringen jeg har gjort i leggsammenheng på veldig lenge er barberingsrelatert; både barberskummet og fuktighetskremene har jeg brukt lenge uten å bli plaget.

Konklusjon? Sorry, Personna, du duger bare ikke. Ikke gir du en like tett barbering som det Gillette gjør heller, og selv om jeg kommer til å ha deg liggende til eventuelle økonomiske kriser eller om Gillettes fabrikker skulle bli jevnet med jorda vil du aldri bli førstevalget. Til det er du for røff, slurvete og lite ergonomisk.


Merk:
Jeg ser at mange på Iherb er godt fornøyde med disse, og med tanke på at prisen er absurd lav vil jeg ikke fraråde testing; det kan godt være at de fungere bedre for deg! OPPDATERT: Quirky/Ingvild fraråder testing da hun opplevde det samme som meg. Så da var det kanskje ikke bare meg, da!

15 Responses to Gillette Mach3 Turbo vs Personna TriFlexxx

  1. Quirky says:

    Jeg vil egentlig fraråde testing, siden jeg har akkurat samme erfaring som deg- jeg kom over den superbudsjettvennlige barberhøvelen- og bladene på Iherb for over et år siden, forsøkte å bruke høvelen noen ganger (jeg forsøkte å gi den flere sjanser, som deg tenkte jeg at jeg bare var uvant med høvelen), og…neineinei.

    Jeg kunne TIL NØD brukt denne for å barbere leggene, hvis Gilette absolutt ikke var å oppdrive, men om man barberer andre områder enn leggene er det fare for at man ender på legevakten hvis man bruker disse- jeg trodde kanskje jeg bare var så klønete, men når du opplever det samme…

    Å bruke «mannfolkblad» på høvelen har jeg ikke testet før, det er jo en veldig god idé, «mannebladene» er vel billigere også? Jeg har falt for sånne femblads-blad (dårlig forklaring), innbiller meg at det blir enda mer smooth enda fortere med femdoble blad (enda dårligere forklart).

    • Jeg er ikke den eneste, altså… Skal legge til et Quirkyavsnitt da! Og ja, mannfolkbladene (haha…) er billigere, og for meg, bedre. Jeg synes ikke de svære Venusbladene er like skarpe og gode, jeg, men nå er det ei stund siden jeg har testet – mulig jeg ville elsket dem i dag. (Det ville jeg vel egentlig garantert etter å ha voldtatt huden min med disse her…).

  2. Quirky says:

    Hmm…forresten, burde ikke markedet for et alternativ til Gilette som faktisk er tilfredsstillende være utrolig bra? Det er jo fordi de har monopol på hele shaving-buisnessen at de kan tillate seg sånne sinnsvake priser. Burde ikke et knippe av oss skjønnhetsbloggere slått oss sammen med noen nerdegutter og laget et bra, billigere alternativ til Gilette? I rosa, seff?

    • Jo, det bør det absolutt, jeg og ei venninne har faktisk diskutert det tidligere. Og ja, jeg er HELT for et rosa alternativ til altomspennende Gillette, altså! Jeg bare kan ikke lage barberhøvler…. Kan du?

      • Quirky says:

        Det er derfor vi må finne noen nerdegutter som kan konstruere det tekniske…slik jeg fikk nerdeguttene i klassen min på vgs til å sende meg alle forsøksrapportene i biologi med illustrasjoner, som jeg så omformulerte og fikk bedre karakter på…:P Og se hva som skjedde med hasjis-buisnessen da nerdene og hippiene slo seg sammen, cannabis skal visstnok være så mye bedre i dag (dette kan jeg ikke bekrefte selv, siden jeg, vel, ikke er hasjis).

        Studerer ikke du i Trondheim? Må da være masse kandidater vi kan manipulere på NTNU?

  3. Jeg har falt helt for Intuition, det går så fort og greit! Jeg bruker bladene toppen 3 ganger, og da tar jeg alt av hår som er å finne på kroppen (ikke rygg og sånn da, men det forstår dere vel ;)).
    Tenker at når jeg er ferdige med mine 3 blader jeg har igjen at jeg skal gå over til vanlig høvel igjen. Veldig kjipt når man finner ut at man plutselig er tom og må vente 2 uker på nye..

  4. Quirky says:

    Forresten…du skrev «forøvrig». HA! HA! HA! HA!

    (lovet å mobbe deg)

  5. Quirky says:

    Forresten, igjen: Det var kvinneutgaven av høvel og blader jeg testet, så da har vi slått fast at både herreversjonen og kvinneversjonen er crap.

  6. marlenejordbru@yahoo.no says:

    Haha, jeg har akkurat samme opplegget. Rosa venus skaft, men mach 3 blad 😛 Jeg bestiller mine fra feelunique, men er enig, er sykt dyrt med barberhøvler!

  7. Hehe, kan ikke noe for det, men eg tar meg selv i å sitte å småfnise når eg leser omtalen din. Du skriver på en sånn herlig måte! 😀

Legg igjen en kommentar

