Etter (nesten) et år med Sigma Complete Kit – er jeg like forelska?

En junidag i fjor mottok jeg bursdagsgaven jeg hadde ønsket meg så veldig; Et Sigma Complete Kit with Brush Roll. Jeg elsket det høyt og har brukt det flittig siden, men….. Nå er jeg i tvil. Overalt hyles det om hvor fantastisk disse kostene til Sigma er, og jeg var lenge med i hylekoret. At en og annen kost røytet, løsnet fra skaftet og generelt var «løse» både i bust og skaft overså jeg glatt, fordi jeg bare hadde vært uheldig eller gjort noe feil selv. I det siste har jeg riktignok begynt å tenke over hvordan jeg har håndtert dem, og jeg har gjort alt etter boken: Vasket med mild sjampo, unngått vann i skaftet og latt dem tørke liggende eller med busten ned. Likevel er flere av dem, og da i hovedsak ansiktskostene, fæle, og jeg er lei. Jeg har lenge hatt lyst på flere Sigma-koster, men har i stedet bestemt meg for å teste andre alternativer, rett og slett fordi jeg ikke gidder å støtte et merke som jeg har opplevd som veldig varierende på kvalitet.

Midt i all denne klagingen skal det sies at jeg ikke misliker alle kostene fra Sigma. Jeg har «kun» hatt problemer med E40 (røyting), F82 (løst skaft), F30 (røyting og løst skaft) og F50 (røyting og løst skaft), og fått tilsendt erstatninger for samtlige. Av de fire var det kun én som var bedre, og det var F82. De tre andre kostene var akkurat like fæle som de jeg sendte inn klage på, og blir sjeldent brukt. Samtlige (unntatt den ene E40, som mistet hele busten og havnet i søpla) røyter enda, etter utallige vask, og hadde det ikke vært for at jeg er fryktelig dårlig på å kaste ting som ikke er helt ødelagte hadde de havnet i søpla for lenge siden. Med unntak av blendekosten er det altså kun ansiktskostene som har vært problematiske, og jeg synes derfor ikke at øyekostene bør forkastes helt. Jeg må innrømme at noen av dem (E55 og E70) har mistet litt formen og «fastheten», men de er fortsatt gode koster jeg bruker mye.

Okei, dette ble langt…… Konklusjonen er altså; Jeg elsket Sigma til å begynne med, men har fått et kjøligere forhold til dem det siste halve året. Mange av kostene er gode, men siden noen av dem er VELDIG dårlige klarer jeg ikke å elske Sigma lengre. Det er en selvfølgelig en mulighet at jeg har vært veldig uheldig, siden så ufattelig mange elsker Sigma, men jeg tror likevel ikke jeg tør å plassere min neste kostebestilling hos Sigma.

(Jeg skal riktignok aldri leve uten F82, da………)

Har jeg vært maks uheldig, eller er vi flere som har hatt dårlige erfaringer med kostene fra Sigma?

34 Responses to Etter (nesten) et år med Sigma Complete Kit – er jeg like forelska?

  1. Jeg sliter veldig med duofiberkosten, og ikke minst den store pudderkosten, de røyter værre enn hele kennelen vi har. Ellers er resten av kostene helt greie, men blendekosten min har mistet veldig form, og er litt vanskelig å blande ut noe i globalen…

  2. Jade says:

    Jeg har for det meste kun øyenskyggekoster. Dvs. jeg har noen ansiktskoster nå, men har ikke brukt de noe særlig enda til å mene noe om dem eller merke noe «forfall». De fleste av øyenkostene elsker jeg. SS239/E55 er sånn likegyldig ok. SS224/E40 hater jeg. Den stikker og spriker. Røyting har jeg ikke merket noe til. Men har derimot noen MAC- og ID-koster som røyter. Duo Fibre Powder/Blush – F15 hadde jeg høye forventninger til, men tror ikke jeg liker den, uten at det er noe teknisk galt med den :/ Tapered face – F25 er jeg så langt VELDIG fornøyd med! Bruker den til å blende ut blushen med. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten. + at den er så supermyk at jeg kunne brukt den uten at jeg hadde sminket meg bare fordi den er så deilig myk 🙂

    Ellers så er mange merker veldig opphypet. Det er sjelden at ALT fra et merke er superduperbra 🙂 Og hvis man er så uheldig som deg, så er det ikke rart at man blir lei 🙂

    • Jeg synes også at E40 stikker, men siden den røyter som et uvær blir den aldri brukt uansett… E55 liker jeg faktisk ganske godt. Når det gjelder MAC og ID har jeg ikke prøvd noen koster, men jeg vurderer absolutt å investere i litt MAC etterhvert. Tror riktignok at jeg kommer til å kjøpe meg noen ansiktskoster fra Eco Tools til å begynne med (i hovedsak en pudderkost, og muligens også kabukien) fordi jeg er veldig fornøyd med blushkosten.

      F25 er faktisk en kost jeg ikke en gang klarer å skape et behov for, men om den virkelig er så myk som du sier hadde jeg nok alltids blitt glad i den :p
      Ja, det er klart at ikke alt kan være bra, men altså…. SÅNN uflaks er urettferdig! Blir spennende å se om jeg finner meg noe bedre etterhvert 🙂

  3. Line S says:

    Så rart, akkurat dette tenkte jeg på i dag tidlig da jeg sminket meg!
    Jeg sto dermed en røytende F30 og lurte på om jeg egentlig var fornøyd med sigma kostene..

    Jeg er absolutt ikke fornøyd med ansiktskostene bortsett fra F80 og blushkosten.øyenkostene er ok, men da jeg kjøpte meg to Mac koster i stockholm for noen uker siden, må jeg si at jeg foretrekker de.

    Kommer nok til å bytte ut sigma med mac. Eller har du noen andre merker å anbefale?? 🙂

    • Så bra! Eller…. Dårlig. Bra at jeg ikke er alene, og dårlig at du er misfornøyd, altså :p Selv heller jeg litt mot MAC jeg også, men jeg tror jeg kommer til å kjøpe et par ansiktskoster fra Eco Tools aller først, for jeg er veldig fornøyd med blushkosten deres!

  4. frøken lilla says:

    har flere derfra jeg ikke er fornøyd med , ikke noe superfan av f40, og e40 hater jeg rett og slett! e35 er jeg heller ikke noe gla i…
    men elsker f82!…selv om skaftet mitt også er litt løst. vurderer å kjøpe den f80 også 🙂
    så tror egentlig jeg er 50/50 på de jeg har nå… synes absolutt ikke merket er så «elsk» som alle skal ha det til

  5. Tone says:

    Mine røyter også. Husker ikke helt hvilket nr, men det gjelder blant annet en «flat» en med litt avrundet topp for å legge øyenskygge og den lille for å blende i globalen. Ellers har de andre kostene vært greie.
    Blush-kosten er ikke så myk lengre da, eller, den har vel aldri vært sånn supermyk egentlig heller. Men jeg liker formen på den og kommer til å beholde den en stund til.

    Men sånn generelt sett kommer jeg nok til å snuse på f.eks. Mac i framtiden og se om jeg blir mer fornøyd med de kostene.

    • Jeg tror også jeg må se litt på MAC etterhvert, det er bare synd de er såpass dyre. Den lille for å blende i globalen har faktisk ikke røytet noe hos meg, men den stikker som et helvete og er kjempevond å bruke! Synes i grunn at alle kostene har blitt mye vondere og stikkete, lurer på om jeg må finne en god balsam og se om det hjelper….

  6. Anne says:

    Hvis du er på jakt etter nye sminkekoster å teste ut, så kan jeg anbefale kostene til the body shop på det sterkeste. De er kjempegode og kjempegod kvalitet på 🙂

    • Ja det så jeg du skrev om! Har riktignok ingen TBS i umiddelbar nærhet enda, så det får eventuelt bli senere, dessuten må jeg pinlig innrømme at jeg synes de er litt dyre…? Eller husker jeg kanskje feil? Planen er i alle fall å teste litt mer fra Eco Tools, og kanskje også EM. Får se 🙂

      • frøken lilla says:

        jeg har en blending eye shadow brush fra BodyShop, hatt den i minst 5 år (mulig den ikke er helt lik den de har der nå), og jeg ELSKER den! bruker den hver eneste dag sammen med min mac 217… husker ikke prisen, men de 2 kommer jeg til å bruke til de faller fra hverandre, og det skjer ikke i nærmeste fremtid 🙂 de har holdt gjennom vask etter vask og ser nye ut enda 🙂

  7. Jeg liker godt F30, selvom den første røyta masse. Jeg liker derimot ikke F82, men trur det er jeg som ikke får til å bruke den rett å slett :p Syns en av øyekostene (husker ikke hvilken) er dårlig, men ellers syns jeg sigma kostene er helt toppers og har ingen problem med å bruke de 🙂 Man finner såklart bedre koster, men ikke til den prisen 😉

    • Jeg tror godt jeg kunne likt F30 jeg også om jeg hadde kunnet fått en som ikke røyter, mens jeg ELSKER F82, til mineralfoundation that is. Er ikke noe glad i den til flytende foundation, rett og slett fordi jeg synes den er så vanskelig å få ren etterpå…. *flau* Bra du bare har fått gode koster 🙂

  8. Svar på kommentar: Jeg aner dessverre ikke, for venninnen min kjøpte den til meg da hun var i Vietnam. 🙂

  9. amina says:

    Jeg har kun Sigmax-settet, og er så langt veldig fornøyd. Flytende foundation har aldri sett så bra ut som med f80! F82 blir jeg ikke helt klok på, kan hende at det bare er jeg som bruker den feil. F84 kan ha litt for tett bust til veldig pigmentert blush, men kvaliteten er god 🙂

    • Sigmax-kostene er knallgode ja, i alle fall F82. Jeg bruker den til mineralfoundation og ELSKER den for det, men jeg hører veldig mye fint om F80 også så det er mulig jeg må ha meg en etterhvert 😉 (Men du…. Hvordan vasker du F80-en når du har brukt den til flytende foundation? Jeg synes de er så vanskelig og få rene når jeg har brukt dem til flytende «longlasting»-produkter.)

      • Amina says:

        Haha, den blir ikke ren! Eller, den blir jo ren fordi jeg vasker den, men den ser fortsatt like skitten ut. Pleier å bruke en blillig shampoo som fjerner sminkerester men som likevel er fuktighetsgivende. Har vel egentlig ikke noe godt tips her… 😉 Hva gjør du? Tipset som Sigma deler på sine YT-sider med å vaske med babyshampoo funker dårlig synes jeg.

      • Jeg bruker også bare en billig sjampo, men når jeg har brukt flytende produkter blir det så mye som henger igjen, så da prøver jeg å fjerne restene med olje – og blir aldri kvitt oljen…..

      • amina says:

        Hm, jeg har en renseolje som jeg kanskje kan bruke! Tror jeg prøver oljen først og så går over med shampoo om nødvendig 🙂

  10. Sigma har aldri vært et kvalitetsmerke men blitt så populært fordi så mange bloggere og youtube guruer prater om de kostene.Mange tror derfor at sigma er sååå bra, noe de altså ikke er. Jeg anbefaler de til de som er ute etter billige koster, men that’s it. De kan ikke måle seg med profesjonelle koster dessverre, men som sagt et godt alternativ hvis man er ute etter billige koster. De er helt klart bedre enn andre billige koster fra H&m osv 🙂

    • Neida, jeg har jo egentlig ikke forventet superproff kvalitet, altså, men at jeg skulle bli skuffet hadde jeg ikke sett for meg. Synes riktignok at mange er gode da, og om man er heldig og ikke får dårlige koster er det et supert kjøp for nybegynnere – som jo jeg er/var. Godt nybegynnerkit, i alle fall 🙂

    • Jade says:

      Det skulle bare mangle at MAC er mye bedre enn Sigma, siden de tross alt er mye dyrere. Hadde jeg vært rik eller hatt sminke som yrke, så hadde jeg uten tvil gått for MAC og andre dyre og skikkelig gode merker. For meg som kun sminker meg selv med koster 2 ganger i uka, så har jeg ikke behov for masse koster til 200,- stykket (selv om jeg har en del MAC allerede, som jeg elsker), da de fleste sigmakostene gir meg et godt nok resultat. De Sigmakostene som ikke tilfredstiller mitt behov, finner jeg selvsagt bedre alternativer for.

  11. Caroline says:

    Jeg har akkurat det samme problemet! Fra nå av blir det kvalitet framfor kvantitet. Det blir dyrt i lengden å bare kjøpe dritt. Får kjøpe et par koster fra MAC eller andre merker innimellom når jeg har råd, i stedet for å kjøpe 15 koster samtidig fra sigma 🙂

    Vil riktignok anbefale sigma til alle «nybegynnere» som vil ha noe bedre enn h&m og lindex.

    • Jeg tror jeg skal gå for det samme etterhvert, å kjøpe et par MAC-koster her og der. Synes ritignok at NOEN av kostene er supre, men «overall» er jeg ikke superimponert. Er likevel glad for at jeg har det, da 🙂

  12. Du får ikke de syntetiske kostene rene med shampoo, du må bruke olje (MAC Cleanse Off Oil, Olivenolje ol.) eller Zalo, siden det løser opp oljene i foundation. Er håpløst å bruke shampoo på koster du har hatt i kremprodukter 😉

    Ellers er jeg forsåvidt enig med folk flest her. Sigma sine koster er gode til den prisklassen, men koster fra MAC for eks er jo mye bedre. Nå bruker jeg bare MAC, og jeg savner ikke Sigma, for å si det slik 😉

    Men er man ny i sminkeverdenen syns jeg Sigma sine koster en fin plass å begynne! 🙂

    • Jeg pleier jo å bruke jojobaolje for å få dem rene, men jeg synes liksom at oljen blir litt sittende igjen også…. Får gå over med Zalo en gang i blant! (Eventuelt bare fortsette å bruke fingrene til kremprodukter :p)

      • Jade says:

        Nå har jeg ikke peiling på oljerens av børster, men husk at Jojobaolje egentlig er en voks, ikke en olje. Om den har noen oljeegenskaper vet jeg ikke 🙂

      • Fryktelig godt poeng, det der… Det har jeg helt glemt av! Får teste med en annen (ordentlig) olje neste gang, og eventuelt litt Zalo. Blir mest bruk av fingrene til flytende produkter, og de er heldigvis ikke like vanskelige å få rene 😉

  13. Jeg har aldri prøvd Sigma og kommer sannsynligvis aldri til å gjøre det heller. Nesten alle elsker kostene, men jeg tviler på at kostene holder like lenge som koster fra f.eks. MAC. Og merket er jo så nytt at ingen har testet det ennå, så alle bare eeeeeelsker sigma og påstår de er like bra. noe så billig med syntetiske hår kan umulig være like bra som et naturlig og håndlaget produkt som jeg kan ha i maaaaaaaaange år

  14. Monica S says:

    Jeg har tenkt det samme. Noen av kostene elsker jeg, noen er ikke like gode. Men de var greie for å få noen billige basiskoster. Jeg kjøper meg en MAC kost i ny og ne, for å bygge opp en skikkelig samling. Men det tar litt tid igjen, men merker at kvaliteten er en annen. 😉

  15. Tilbaketråkk: PIP: Weleda Everon Lip Balm og koster fra Eco Tools « I LOVE COSMETICS

Legg igjen en kommentar

