Jallabørstesett #1

Heihei! Jeg skrev for ei stund siden (faktisk ganske lenge siden…. treig shipping) at jeg hadde kjøpt et sett med skambillige børste fra Ebay, rett og slett av nysgjerrighet. Disse kom i posten for ei stund siden, og nå har jeg fått testet dem litt (og nok). Dette er jalla, dere. Jeg mener å huske at jeg betalte  rundt 90 kroner, inkludert frakt, og kjøpte dem mest for gøy.

Settet består av 21 deler; 20 børster som kommer i ei clutch-ish mappe, som faktisk er ganske fin. Når det gjelder børstene er fire stykker ansiktsbørster, seks «standard» øyenskyggebørster med grov bust, seks børster til øyne (men ikke nødvendigvis øyenskygge) i syntetmateriale og fire «speasialbørster», altså vippekam, vippebørste, svampapplikator og leppekost. For enkelhetsskyld legger jeg inn vurderingene av børstene under hver «kategori» med tilhørende bilde.

Ansiktsbørster


Disse er fæle. De er grove, de røyter og de floker seg, og de er rett og slett ubrukelige. Disse går rett i søpla!

«Standard» øyenskyggebørster


Disse er veldig like ansiktsbørstene, de er grove, flokete og ujevne. Dette er ikke børster jeg kommer til å bruke noe særlig, men jeg tror nok at jeg kommer til å beholde fire av disse – de som ser best ut. (På øverste bilde er det børste 1, 2, 4 og 5 fra venstre.) Børsten på bildet rett over her er et godt eksempel på kvaliteten på disse – dere ser at hårene stikker til alle kanter og er flokete og grovt. To går i søpla, og fire får leve – under sterk tvil.

Syntetiske børster til øyne


Disse er, i motsetning til de ovennevnte, helt greie. Generelt har jeg inntrykk av at det er enklere å lage greie syntetkoster enn koster i naturhår, og disse underbygger denne påstanden. Skråkosten har jeg f.eks testet til å legge brynskygge og den fungerer helt greit. Den kunne gjerne vært bittelitt stivere i busten, men den minner i grunn om en helt vanlig, standard skråkost. De andre kostene er også greie, og selv om jeg ikke helt ser nytten av f.eks den helt firkantede busten trekker de «vanlige» kostene opp – de er nemlig supre til concealer!! Denne gruppen er jeg altså godt fornøyd med, og selv om kostene ikke er revolusjonerende er de absolutt greie. Disse beholder jeg!

Andre børster


I denne gruppen er de børstene som veldig ofte er standard i børstesett, men som jeg likevel sjeldent bruker. Jeg kan for eksempel ikke huske sist jeg brukte svampapplikator, og sinnsvakt tynne eyeliner/leppekoster (?) bruker jeg aldri. Bryn- og vippekam er riktignok greit og ha, og selv om jeg aldri har hatt bruk for en «naken» mascarabørste er det kanskje ikke det aller dummeste å legge med i et slikt sett. Her går nok svampen i søpla, mens de andre får ligge i mappa og støve ned til jeg eventuelt får bruk for dem.

Konklusjon
I dette settet er det mye rart. Mange børster er vanvittig dårlige, mens andre er godt brukbare. Mappen er overraskende fin, og det er brukbar variasjon i børstetyper. Det jeg riktignok synes er en stor mangel er et par blendekoster, men med tanke på kvaliteten til de vanlige øyenskyggebørstene hadde de neppe blitt brukbare uansett…. Jeg kommer som nevnt til å kaste en del koster, og beholde andre. Noen kommer nok til å bli liggende til krisetilfeller, mens andre (les: concealerbørster) kan fint bli brukt jevnlig. I tillegg kommer jeg nok til å bruke mappa til å oppbevare slike billigbørster i siden jeg har en del løse børster i tillegg.

På tross av de brukbare kostene og den kjekke mappa vil jeg IKKE anbefale dette settet. Kvaliteten er jevnt over veldig dårlig, og jeg vil rett og slett påstå at det er uansvarlig overfor miljøet å kjøpe et slikt sett, for det er verdt verken fraktforurensingen fra Hong Kong eller materialet det er lagd i. Nei, hold dere unna!

4 Responses to Jallabørstesett #1

  1. Jeg er så glad for anbefalingene du skriver, jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg noen koster fra ebay (kun for å prøve) men er nå overbevist om at det kanskje ikke er så smart. Skal holde meg til sigma og mac jeg 🙂

  2. Tilbaketråkk: Jallabørstesett #2 « I LOVE COSMETICS

  3. Monica S says:

    Jeg ble ikke videre fristet nå 😛

Legg igjen en kommentar

