Avalon Organics Vitamin C Refreshing Cleansing Gel

For å være helt ærlig burde jeg skrevet denne omtalen tidligere, men jeg har vært så sint på produktet at jeg ikke har orket tanken…. Nå har heldigvis huden min roet seg, og jeg har fått denne rensen såpass på avstand at jeg ikke lengre blir sint av å tenke på den.

For ja, jeg ble ordentlig sint. Det høres helt absurd ut, men denne rensen som jeg leste veldig mye bra om på iHerb raserte huden min fullstendig. Rensen, som lukter intenst av appelsin og kommer i geleform, skulle etter omtalene å dømme være mild, frisk og ikke uttørkende. Veldig mange opplevde at den gav en renere, klarere hud med glød, og noen påstod faktisk at de ikke hadde behov for fuktighetskrem etter denne. Akkurat det hadde jeg aldri noe håp om, fordi huden min blir stram av det meste, men jeg var ellers svært positivt innstilt.

Førsteinntrykket var veldig godt, og i tillegg til den veldig oppfriskende lukten (ideelt om morgenen!) skummer den veldig godt. Den føles god på huden, men gir lite med fukt. Jeg kjente fort behov for fuktighetskrem, og ble dessverre bare tørrere og tørrere for hver dag. Det la jeg dog ikke noe særlig merke til før jeg etter tre dager kjente en total forandring i huden! Den var blitt grov, stram, tørr, nuppete og varm. Huden var faktisk blitt sår, ru og rett og slett vond på bare tre dager, og etter litt rådspørring her på bloggen bestemte jeg meg heldigvis for å kutte tvert. Det er nå litt over ei uke siden, og huden er nå helt fin igjen. Akkurat det faktum gjør at jeg blir enda mer sikker på at rensen faktisk utløste en allergisk reaksjon hos meg. Den er nemlig full av sitrus og diverse syrer, og det er visst veldig mange som reagerer på spesielt sitronsyre. Selv har jeg aldri reagert på slikt før, men det er tydelig at det er noe annet å smøre det inn i ansiktet to ganger daglig…

På grunn av at jeg mistenker en allergisk reaksjon på denne kan jeg egentlig ikke si noe om kvaliteten sånn ellers. Jeg ser jo på iHerb at veldig mange liker den, og ser ikke bort fra at den er veldig god for de som ikke reagerer, men for å være helt ærlig tror jeg ikke at jeg ville tatt sjansen. Om noen likevel vil konvertere til denne anbefaler jeg å være veldig obs på huden og eventuelle endringer.

Om dere så skulle være heldige å tåle denne er den absolutt største fordelen prisen. Jeg betalte om lag 30 norske kroner for 200 ml, og det er, unnskyld uttrykket, dritbillig. I tillegg liker jeg lukten veldig godt, og også den skummende konsistensen, men det nytter fint lite for min del når jeg svulmer opp som en sår appelsin etter bare få dagers bruk….

(Forresten, jeg vet mange har oppdaget at det med mange hudpleieprodukter «vil bli verre før det blir bedre», og derfor tro at jeg kanskje burde vært mer tålmodig, men i dette tilfellet er jeg rimelig sikker på at det ikke var snakk om noen «opprensking», men en virkelig allergisk reaksjon. Vite sikkert kan jeg selvfølgelig ikke, men siden huden min har gått tilbake til normalen etter ei uke med gode produkter er jeg rimelig overbevist.)

Ikke overraskende gir jeg denne en klar strykkarakter.

Det er likevel en mulighet for at du liker denne om:
– du tåler den (duh….)
– elsker lukten av nyskrellet appelsin
– er glad i skummende renser
– er prisbevisst

Er du pingle, som meg, holder du deg unna. (Neida, joda. Neida. Jeg vet ikke, jeg er bare fryktelig sur på denne her, og vil ikke at noen av dere skal risikere å oppleve det samme.)

8 Responses to Avalon Organics Vitamin C Refreshing Cleansing Gel

  1. Det var bra du stoppet så fort som du gjorde 🙂 Jeg fikk samme reaksjon av Basiron (kvisemiddelet fra apoteket) og ble bare værre for hver dag jeg brukte den – det endte med åpne sår :-/ Huden brukte flere uker på å bli bra igjen.

    Det hjelper lite hvor godt et produkt lukter eller kjennes, når det etser i stykker huden 😛

    Får håpe du finner et godt erstatningsprodukt snart 🙂

    • Huff, skumle greier!! Veldig glad jeg stoppet så fort ja, men samtidig ser jeg ikke for meg at jeg hadde klart å fortsette, det var jo faktisk vondt. Og ja, jeg får begi meg ut på leting igjen etterhvert, men merker at jeg er blitt litt ekstra glad i den vanlige rensen min fra MD igjen… ♥

  2. Angelida says:

    SV: Kan absolutt anbefales! Har vært så mange fine filmer i det siste synes jeg! Jeg er stor Änglagård fan, så den skal jeg absolutt se på kino snart 🙂

  3. vakkerlakk says:

    Huffda. Kjipt å få allergisk reaksjon. Eg har ei fuktmaske som inneheld ein del konsentrerte sitrusfruktsyrer, og den blir eg kjemperaud og varm i ansiktet av. Så eg brukar den ikkje så ofte. Men veit jo at eg har kontakt-allergi på sitrus (kan ete det, men ikkje smøre meg inn med det). Du får prøve å finne ein rens utan sitronfruktsyrer kanskje 🙂

  4. Veronica says:

    Interessant! Jeg følte denne tørket ut huden min totalt 😦 Luktet ekstremt nam, men gjorde ingenting for huden min.

  5. Tilbaketråkk: Det beste og verste fra Iherb | I LOVE COSMETICS

Legg igjen en kommentar

