Nytt svar fra Makeup Mekka (inkl. tilbud om primertesting)

I dag fikk jeg svar fra Makeup Mekka, og ikke bare fra en tilfeldig representant, men fra selveste direktøren! Som nevnt tidligere lurte jeg rett og slett på om produktene var ekslusive for Makeup Mekka, eller om de produseres for flere, og fikk forsåvidt et godt svar. Joda, det hadde klart seg med bare et par setninger og en innrømmelse, men samtidig fostår jeg veldig godt behovet for å utdype og «forklare seg». Misforstå meg rett, jeg står fortsatt fast på at inntrykket jeg fikk av Makeup Mekkas eget merke i begynnelsen var at det var deres eget norske merke, men siden jeg ikke har «skriftlige beviser» å vise til kan jeg jo strengt tatt ikke bevise dette. Av den grunn følte jeg meg også litt lurt, siden produktene er langt fra ekslusive, men jeg setter nå stor pris på en ordentlig forklaring.

Dette skrev Hilde Jeridi, direktør for Makeup Mekka:

_________________________________

Hei Tone!

Jeg forstår ditt spørsmål og hvorfor du spør. Det hadde jeg også ville ha gjort.

Jeg skal forsøke svare deg, slik at du forstår oss og vår visjon.

Hele vår tanke med Makeup Mekka er å kunne tilby de aller beste produkter til en veldig bra pris. Vi har brukt svært mye tid og krefter på å finne bra produsenter for merket vårt.

Vi har noen grunnverdier som må kunne tilfredstilles av de som skal produsere varene våre:

1.       Kvaliteten må være meget god.

2.       Prisen må kunne forsvares og vi må kunne tilby dette ut til kundene våre.

3.       Produsenten må produsere for andre kjente merker og ha lang erfaring innen bransjen.

Det jeg skal fortelle deg nå, er mer enn hva vi vanligvis går ut med, men forstår at du er meget opptatt av dette.

Det florerer med produsenter av makeup i USA og for så vidt over hele verden. De aller beste og største produsentene har flere måter man kan produsere på. Ett er å få deres in-house produkter med vår logo på og andre måter er å få laget egen emballasje. Vi har valgt en kombinasjon av dette. Grunnen er at vi da kan klare å tilby en meget bra kvalitet uten at det skal koste for mye for kunden. Vi har selv lurt på hvorfor kvalitetssminke må være så dyrt og har dykket ned i dette. De svarene vi fant var ganske hoderystende i flere tilfeller, kosmetikkbransjen er generelt ganske utspekulert. Man kan ofte si at det i mange tilfeller bare er akkurat de samme ingrediensene de store produsentene bruker, men de pakker de inn forskjellig. Derfor blir vi ofte lurt av emballasjen. Når vi har gjort undersøkelsene på store merkenavn og produsenter oppdaget vi at noen av de største merkevarene i vår butikk også benytter denne type strategi. Vi ser ikke noe galt i det, så lenge vi kan stå for kvaliteten til de merkene vi har inne.

Kundene tjener til slutt på denne type strategi siden sluttproduktet blir billigere. Det ville ha vært enormt kapitalkrevende å ha en egen fabrikk per merke. Da hadde kosmetikkbransjen sett helt annerledes ut og fryktelig kjedelig og ikke minst dyr ut.

Vi har som skrevet valgt en kombinasjon, uten at det av den grunn skulle si at verken kvalitet eller produkt skulle være dårligere av den grunn. Vi er i høyeste grad deltagende i produkttesting og –utvikling. Det er visse ting vi finner fra en leverandør og annet vi finner fra en annen. Vi tar ikke inn noe vi ikke kan stå for, derfor har vi egne makeup artister og hudpleiere in-house. Vi har aldri gått ut med at vi er et norsk produsert merke eller at alt er eksklusivt for Makeup Mekka. Jeg vet ikke hvor dette har kommet fra. Om du leser vår brand story vil du se hva vi ønsker å markedsføre.

Akkurat nå jobber vi på spreng med å finne de beste leverandørene på leppeprodukter blant annet. Øyeprodukter har vi funnet en bra leverandør på. Vi kan dessverre ikke gå ut med hva produsentene heter av hensyn til konkurransesituasjonen. Det håper vi på forståelse for. Vi kan garantere at alle produkter er testet av både våre in-house makeup artister og noen av Norges beste makeup artister, og alle er imponerte over den kvaliteten vår sminke har.

Vår visjon er å være på kundenes side, og være en rebell i markedet som kan være med på å knuse en del myter. Vi kommer med noen gledelige nyheter framover og vil så fort det lar seg gjøre senke prisene enda mer. Vi arbeider nå med å selv få de beste prisene slik at vi virkelig kan innfri det Makeup Mekka ønsker å være. Ett makeup merke av høy kvalitet til en veldig bra pris. Det tror vi at den nye kundegruppen på internett vil være tjent med.

Vi ønsker å gi det som kundene etterspør og endrer i både sortiment og strategi hele veien for å dekke hva markedet vil ha på nett. Kan gi deg et eksempel, vi kvitter oss nå med Barry M som i Norge er altfor dyrt i forhold til hva du betaler i utlandet. Vi ønsker å ta det inn igjen når vi kan få det til en bedre pris eller ta inn andre merker som kan tilsvare Barry M.

Jeg er veldig glad for det engasjementet du har, så jeg har veldig lyst å sende deg vår primer og primerne fra Smashbox, Too Faced og glominerals. Både makeup artister, skjønnhetsbloggere og vanlige kunder har gitt tilbakemelding på at primeren vår slår de andre merkevarene både når det gjelder kvalitet og pris. Vi stoler derfor på de tilbakemeldingene vi har fått og mener det skal være toneangivende for hva vi skal satse på.

Da kan du selv avgjøre både kvalitet og pris på disse. Hva tror du om det?

Med vennlige hilsener/Best regards

Hilde Jeridi;)
Direktør/CEO

____________________________________________

Om jeg er fornøyd med svaret? Vel, i grunn. Jeg mistenker fortsatt at det ble gjort et bevisst forsøk på å få merket til å virke ekslusivt, men jeg setter pris på at direktøren tok seg tid til å forklare og redegjøre for valget de har gjort. Jeg forstår også argumentene, og synes som tidligere nevnt at praksisen i seg selv er grei – så lenge det er åpenhet om det.

Jeg kjøper altså forklaringen, men er mer usikker på tilbudet jeg ble presentert for. Hun tilbød seg som dere ser ovenfor å sende meg et utvalg ulike primere de fører, slik at jeg kan teste kvaliteten på dem, opp mot Makeup Mekkas primer. Jeg er dog litt usikker, da jeg ikke vet om jeg ved å takke ja regnes som «kjøpt», eller om det er stuerent å takke ja til noe sånt? HVA MENER DERE?

OPPDATERT: Da jeg ble presentert for tilbudet hadde det aldri vært snakk om at jeg hadde blogg, så det var derfor heller aldri snakk om at jeg skulle få tilsendt produktene for å skrive om dem. Jeg har derfor verken lovet Makeup Mekka publisitet eller positiv reklame, og om jeg velger å skrive om produktene kommer jeg selvfølgelig til å skrive min helt ærlige mening om produktene 🙂

20 Responses to Nytt svar fra Makeup Mekka (inkl. tilbud om primertesting)

  1. Sunniva says:

    Bra at du endelig fikk ett «skikkelig» svar! 🙂 Jeg ville nok tatt i mot tilbudet. Du har ikke lovet å skrive at deres primer er mye bedre enn de andre og da kan ikke noen komme her å si at du er «kjøpt». For du kommer til å skrive din ærlige mening, noe du hadde gjort om du hadde kjøpt dem selv også. Forskjellen nå er at du slipper å betale masse for dem. 😉 Så jeg sier «GO FOR IT». Er primeren deres så bra som de sier så får jo de bra omtale, men du har også fått deg en bra og gratis primer. Er den dårlig så blir jo ikke andre lurt når de ser omtalen din og du slipper å betale for en dårlig primer. 🙂

    • Enda bedre er det at jeg faktisk ikke en gang har nevnt at jeg har blogg før jeg fikk tilbudet, så jeg forplikter meg ikke til noe som helst, og skriver derfor om produktene kun om jeg selv vil 🙂 Takk forresten, jeg vurderer det absolutt!

  2. Jeg synes svaret du fikk var bra, og syns på ingen måte det virker som at de prøver å «kjøpe deg» fornøyd 🙂 Go for it! Primertesting er gøy. Jeg liker Makeup Mekka sine primere bedre enn både Too Faced og gloMinerals 🙂

    • Ja, jeg tror jammen jeg skal gjøre det! Må bare se om de fortsatt er interessert i å sende meg dem da, da jeg fortalte at jeg har blogg og har skrevet om korrespondansen med dem 🙂

  3. Monica S says:

    Jeg synes også svaret var mye bedre denne gangen, og det virket som hun tok seg god tid til å gi gode forklaringer. Og takk for guds skyld ja til primerne, jeg synes ikke det høres ut som du skal bli «kjøpt», mer for å få deg til å teste merket de er stolte over. Du får jo faktisk fire gratise primere du kan teste ut 😉

  4. Monica S says:

    I tilfelle du skal kjøpe flere øyeskygger fra UD, så oppdaget jeg at de hadde masse inne på lookfantastic.com nå. Blant annet Half Baked. Glemte å sjekke den siden når du lette etter den. 🙂

  5. Eirin fra bergen says:

    jeg kjøper dette kjenner jeg 🙂
    endelig fikk du et ærlig og likefrem svar, som tilfredstilte min nysgjerrighet hvertfall.
    takk for at du sendte mail tone 🙂

    • Jeg føler også at de har gjort en innsats for å forklare seg her, og det synes jeg er veldig fint! Også er det jo godt å ha det avklart slik at vi kan handle der igjen 😉

  6. Nora says:

    Så bra at du endelig fikk et ordentlig svar! Og du burde absolutt prøve primerene. Hvis ikke kan du jo alltids sende de videre til meg, kan betale portoen 😛

  7. Elizabeth says:

    Så flott at du endelig fikk et svar vi kan leve med :p Og sier som de andre her; takk ja til å få disse tingene tilsendt 😉

  8. Matilda says:

    I do not understand how you plan for five cents! I trained with professional master makeup artist and hair stylist and have tried most of the makeup Mecca products and can say with certainty that they have the same high quality as the smashbox have. And this is no shit, I’ll ask to tell both you and your friends.

    To the rest of you who like Makeup Mecca: continue using it!
    Are you satisfied with a product, you should use it, no matter what anyone else says.
    And I can say with certainty that they are worth the last penny.

    / Matilda
    Master makeup artist and hairstylist

  9. Line S says:

    Synes svaret var bra. Flott at de tar seg tid til å svare deg skikkelig. Dumt at det måtte to mailer til, men sånn er det noen ganger. Spent på hva du synes om de forskjellige primerne!

Legg igjen en kommentar

