Svarmail fra Makeup Mekka

Fikk mail fra Makeup Mekka i dag, hvor de besvarte gårdagens henvendelse. For at ingenting skal misforstås legger jeg ved mailen jeg skrev, slik at dere ser hva som ble besvart, eventuelt ikke besvart.


Fra Tone

Til Makeup Mekka

Hei!

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at deres eget merke, Makeup Mekka, ikke er helt deres eget likevel. Det spekuleres nemlig på nett i at dere kjøper opp logo-løse produkter fra en amerikansk fabrikk, og derfor ikke har noen som helst inngripen i produktene. Stemmer dette? I så fall, hvorfor har dere ikke gjort oss kunder oppmerksom på dette?

Personlig synes jeg nemlig at en slik praksis er helt fair, så lenge det blir gjort i åpenhet. Det jeg reagerer på her er derfor at jeg anser denne praksisen deres som nokså «hemmelig», og jeg føler også at dere har reklamert for merket deres som deres helt eget, unike og ikke minst norske merke. Om ovennevnte spekulasjon er tilfelle, så stemmer jo ikke dette i det hele tatt?

Her er to Google-søk som bekrefter mistankene: Flere identiske tuber, med en eneste forskjell – logoen.

http://www.google.no/images?q=mineral+liquid+powder+foundation&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1276&bih=624

http://www.google.no/images?q=pore+perfecting+primer&oe=utf-8&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=no&tab=wi&biw=1276&bih=624

Håper på raskt svar da jeg er interessert i få oppklart dette, og forhåpentligvis fortsatt sitte igjen med et positivt inntrykk av nettbutikken deres.

Med vennlig hilsen

Tone Ånes

__________________________________

Fra Makeup Mekka
Til Tone

Hei!
Vi har fått flere henvendelser fra flere ulike kunder om vårt eget brand. Vi har tidligere, og gjør det igjen, bekreftet det vi ønsker å gå ut med av troverdig informasjon om brandet.
Når det gjelder innhold av vår kosmetikk, så er det en del forretningshemmeligheter som vi ikke går ut med, på lik linje med alle andre store aktører i bransjen i både inn – og utland.
Makeup Mekka jobber kontinuerlig med å utvikle produktene våre fortløpende, og søker de beste ingrediensene og produsentene i et globalt perspektiv.

Vi har sett at vårt brand blir veldig godt mottatt, og har fått en masse tilfredse kunder, men vi jobber kontinuerlig med å utvide vårt sortiment, og vårt eget brand.

Vi har ingen intensjon om å føre noen kunder bak lyset, og vi har vanskelig for å se at andre store kosmetikkaktører(som vi strekker oss etter) går ut med detaljerte forretningshemmeligheter som konkurrenter kan benytte seg av.
Vi takker for din henvendelse og liker engasjerte kunder. Håper at svaret var utfyllende.

Mineral makeup av høy kvalitet til en attraktiv pris

Eleonor
Kundeservice/Makeup Artist

_____________________________________

Hva synes dere? Jeg synes de gjorde en fantastisk innsats på å omgå spørsmålet, og dermed svare på omtrent alt annet. Jeg ba aldri om noen forretningshemmelighet, men ville rett og slett vite om andre selskaper kan føre eksakt samme produkter og også kalle dem for sine egne – og siden de er såpass hemmelighetsfulle på det området antar jeg at våre mistanker er korrekte.

Eksempler på formulering som skal virke fornuftig men som i virkeligheten ikke svarer på noe som helst:

«Vi har fått flere henvendelser fra flere ulike kunder om vårt eget brand. Vi har tidligere, og gjør det igjen, bekreftet det vi ønsker å gå ut med av troverdig informasjon om brandet.»  – Hva er så denne informasjonen? Hvor kan jeg finne den?

«Makeup Mekka jobber kontinuerlig med å utvikle produktene våre fortløpende, og søker de beste ingrediensene og produsentene i et globalt perspektiv.» – Jobber DERE eller jobber masseprodusenten deres? Og «i et globalt perspektiv»? Har dere virkelig fullstendig oversikt over fremgangsmåten og miljøvennligheten til denne amerikanske produsenten deres?

«Vi har ingen intensjon om å føre noen kunder bak lyset, og vi har vanskelig for å se at andre store kosmetikkaktører(som vi strekker oss etter) går ut med detaljerte forretningshemmeligheter som konkurrenter kan benytte seg av.» – Det er mulig jeg formulerte meg dårlig, altså, men jeg mente ikke å be om noen forretningshemmelighet, jeg ville ha et «Ja, produktene er ekslusive for Makeup Mekka» eller «Nei, produktene er ikke ekslusive for Makeup Mekka».

Jeg håper virkelig at dere som leser dette korrigerer meg om jeg har misforstått og tolket denne mailen litt i overkant subjektivt, for jeg er ikke ute etter å slakte Makeup Mekka – men jeg blir unektelig litt skeptisk av en tilsynelatende skjult praksis som denne.

 

16 Responses to Svarmail fra Makeup Mekka

  1. Anna M says:

    Veldig snål måte å svare på, da de ikke besvarte det du faktisk spurte om. Merker jeg blir skeptisk.

    • Jepp. Jeg ser jo nå at jeg også formulerte meg litt kronglete, men synes likevel at svaret jeg fikk var i overkant kryptisk. Vi skjønner jo at produktene ikke er ekslusive for MM, jeg vil bare at de skal innrømme det :/

  2. Eirin fra bergen says:

    tror de i makeupmekka har enten lget et standarskriv i samråd med en advokat eller politiker 😉 for dette var unvikelse fra spørsmålet av høy klasse! nesten så de norske politikerene burde ta lærdom. makeupmekka klarte å ikke svare på et eneste av spørsmålene du stilte, og samtidig håpe på at du er fornøyd med det… Der kjente jeg at makeupmekka sank endel..Trodde egentlig at det var et seriøst selskap..føles ikke sånn lenger..

    • Jeg mistenkte faktisk ei stund at det var et standardsskriv, men jeg synes formuleringene og generelt språket vitner om at dette ble skrevet i hui og hast for å få det ut av verden. Nei, jeg er ikke imponert! Hadde jo også et positivt inntrykk av Makeup Mekka – men når de dekker over og er uærlige forsvant det.

  3. Maya says:

    Hjelpe meg for en unnvikelsesmanøver! På bakgrunn av dette svaret er det i alle fall grunn til å være skeptisk. Bra gjort av deg å ta tak i dette. Det er bra med bevisste forbrukere som deg 😀

    • Ja, de skal ha creds for den 😉 Og takk! Jeg synes jo til og med det er veldig gøy å være bevisst forbruker, og da er det jo klart jeg må dele med omverdenen!
      (Dessuten var det ikke jeg som oppdaget «svindelen», det var en annen bevisst forbruker på Heidi-forumet, så hun skal også ha creds!)

  4. Elizabeth says:

    Haha, de svarer jo ikke på spørsmålet ditt engang! Merkelige greier..

  5. Monica S says:

    Wow, jeg tolker svaret på akkurat samme måte som deg. Dette virker veldig spesielt. Er nesten glad for at jeg ikke har handlet noe av merket nå. 😛

  6. Tone says:

    Vel, Makeupmekka trenger i alle fall ikke påhengsmotor – de ror godt for egen maskin!

    Snakk om å prate seg vekk og samtidig ikke greie å svare klart og konsist på _en eneste ting_ som ble spurt om.
    Inntrykket mitt av dem sank flatt til bakken nå.

  7. Tonje says:

    Dette var veldig «god dag mann, økseskaft». Ganske underholdende lesning.

    Jeg kommer ikke til å handle noe fra Makeup Mekka sitt «eget» merke inntil de klarer å gi noen et skikkelig svar på dette. Ikke fordi jeg engasjerer meg så fælt i denne tvisten, men av ren og skjær trass 😉

  8. Matilda says:

    Haha! it’s too sweet! Do you think the big companies as Kanebo, Clinique and Lancôme, sitting and cooking up their own foundations and glue their tubes themselves?
    Take a look in the makeup industry, you will notice that in virtually all brands tubes and jars are very similar, more or less. That’s how it works!

    • I’m aware of that, but that was not the case here. The problem I, and lots of other people, had with Makeup Mekka was their effort to make the brand seem like it was exclusively made for them, and that they were the producers/manufacters of the actual product. That was not the case, and what I wanted from Makeup Mekka were a «confession». Which I got.

Legg igjen en kommentar

