Hvordan presse mineralsminke

Aller først; Jeg er ingen mester, men har altså gitt pressing av sminke et forsøk, og er foreløpig ganske fornøyd. Jeg velger derfor å fortelle hvordan jeg valgte å gjøre det, og også dele tips om ting jeg oppdaget underveis. Bildene er dessverre ikke spesielt gode, da denne pressingen foregikk en mørk, trøtt og sen kveld, men de er da der, og om jeg kommer på det kan jeg prøve å ta bedre bilder ved neste pressing. For ja, jeg kommer til å gjøre det igjen 😉

DETTE TRENGER DU:
Tomme pans
Et «pressing medium» – jeg bruker EzPress fra Coastal Scents
Sminke i pudderform – jeg har brukt pigment fra NYX, skygger fra EM pluss noen fra diverse merker
Skål til å blande i – jeg foreslår eggeglass da øyeskyggebeholderne ble for små
Noe å blande med – jeg foreslår kniv fordi tannpirker er no herk
Mynt – til 26mm pans er en 10-kroner det beste alternativet (mine er herfra)
Rent tøystykke – et lite tøystykke per øyeskygge er lurt, ellers kan fargene smitte over på hverandre


DETTE GJØR DU:

1. Tøm skyggen/pigmentet/pudderet i en egnet kopp.

2. Tilsett pressing medium dråpevis – jeg begynte med omtrent 20 dråper per prøvestørrelse fra EM.

3. Rør med egnet redskap, jeg begynte med tannpirker men endte med smørkniv, til massen blir lett klumpete, og holder sammen når «rørt» inn til midten. Den skal være smulete, men altså også være litt klebrig.

4. Fordel massen i tom øyeskyggepan, som aller helst skal være desinfisert før bruk.

(4b. Klapp gjerne ned skyggen, og fordel den utover.)

5. Finn frem mynten, og pakk den godt inn i tøystykket, gjerne to ganger slik at myntens areal blir litt større. (En tier er nemlig ørlite for liten for en 26mm-pan.)

6. Legg den innpakkede mynten oppå øyeskyggen din, og press med et fast trykk i omtrent et halvt minutt.

(Her mangler det altså et vesentlig bilde, men jeg antar dere skjønner hvordan det foregår.)

7. Fjern mynten, og ta forsiktig på den pressete skyggen. Er den enda løs, press mer (eventuelt bland på nytt med litt mer væske), er den fast går du videre til steg 8.

8. Legg skyggen til tørk på et tørt sted, vask redskapene du har brukt og begynn på punkt 1. med neste skygge.

Lykke til! 🙂

15 Responses to Hvordan presse mineralsminke

  1. Annelene says:

    Så flink du er Tone 😀 Såg jo ikkje så vanskeleg ut eigentleg, men eg ser for meg at det er ein drittjobb :p

    • Hehe, jepp! Eller, det er faktisk verst i begynnelsen, når en bannes og plages og søler og slikt, men etter jeg tok fatt eggeglasset og kniven i stedet for EM-boksen og tannpirkeren sank blodtrykket betraktelig :p Blir forhåpentligvis verdt det, håper bare at kvaliteten blir grei 🙂 Etter at jeg begynte å «bli vant» har jeg nemlig kun presset ganske dårlige glitterøyeskygger fra La Senza, som inneholder store glitterpartikler, og jeg håperhåperhåper det er derfor de er litt sånn «rare» i presset form :p

  2. Birgit says:

    stilig:)
    tusen takk 😀 da lære jeg litt mer 🙂
    lurer på om jeg skal prøve dette her nå:P
    har jo en øyenskygge fra mus som begynner å bli «ødelagt»

    jeg tenkte å bestille sånne små skeier. http://www.coastalscents.com/cfwebstore/index.cfm/product/432_99/mini-spoon-15cc.cfm

    så de i en video hvor ei bruke disse, og se så virkelig kjekk ut 🙂

    • Hm, til pressingen? For da tror jeg at disse vil fungere bedre, siden de er flate og ikke skje-formete. (Men ser på reviews at ei synes den er litt kort, og jeg ser absolut problemet der… Men bare husk at det er dumt om produktet setter seg inne i skjeen og ikke vil ut, det blir tross alt ganske klissete og rart, og når du fordeler massen i den tomme panen igjen er det lurt å ha noe flatt.)

      Bare en tanke, altså 😉

  3. Birgit says:

    der er videoen, ser hun bruker andre siden av skeia når hun blander.

    har tenkt til å bestille en eller to av den der også, hehe prøver å forklare bra her:P er trøtt, nettopp våkna:P

  4. Jade says:

    Hvis du søker på «spatula» på ebay, så finner du sikkert masse som passer. Leste at det var en del som var misfornøyd med den på CS pga at den var så kort, og samtidig så stor i enden.

    • Jepp, så det. Kan være verdt et forsøk, absolutt, men jeg synes smørkniven fungerer såpass godt at jeg klarer meg med den foreløpig. Men du kommenterte kanskje egentlig til Birgit, nå?

  5. Jade says:

    Jepp 🙂 Skulle gjerne svart rett under 🙂

  6. Tilbaketråkk: Nye selvpressede øyenskygger « I LOVE COSMETICS

  7. Helene says:

    Må man ikke ha «rubbing alcohol» også`? 😛 Har sett folk på youtube bruker det, men er ikke dette nødvendig? 😀

    • Grunnen til at mange bruker «rubbing alcohol», i alle fall slik jeg har forstått, er at det inneholder isopropanol som er nok i seg selv til å «binde» vanlige øyeskygger. For å presse mineralsminke er det imidlertid ikke nok med kun alkohol, man må også ha en «binder» som gjør at den vil bli fast – og begge disse tingene har EZ Pressing Medium. Det er altså nok med kun alkohol til sminke som IKKE er mineralsminke (f.eks MAC-pigmenter) men mineralsminke krever altså mer.

      Når dette er sagt er det alltid en fordel å ha alkohol tilgjengelig for å desinfisere hver pan før pressing – men det er ikke nødvendig for et godt resultat. (Men for å unngå bakterierer og infeksjoner – et must!!)

      • Karita says:

        Hva slags alkohol er det snakk om? Jeg har akkurat knust MAC Carbon skyggen min, og vil gjerne presse den på nytt!

      • Jeg har kun brukt Pressing Medium i dette tilfellet, siden det er snakk om mineralsminke, men siden det ikke finnes mineraler i MAC-skygger skal du kunne bruke kun isopropanol, som skal fås på bl.a fargehandler (malebutikker), til pressing 🙂

  8. njs78 says:

    Kan man gjore dette med mineral pudder oxo, altsa foundation?

    • Det skal i utgangspunktet gå an ja, men siden jeg vil være litt forsiktig med å ha disse presseingrediensene liggende rett på huden lar jeg mineralfoundationen min forbli løs 🙂

Legg igjen en kommentar

